10 alimente care întăresc sistemul imunitar

Atunci când trecem prin perioade de oboseală ori stres, dar și odată cu venirea sezonului rece, sistemul nostru imunitar slăbește.

Când vorbim despre sistemul imunitar, ne referim la toate procesele și mecanismele de protecție ale organismului în fața agenților patogeni. Cu cât apărarea noastră imunitară este mai puternică, cu atât corpul nostru va fi mai capabil să lupte împotriva infecțiilor, bacteriilor și altor virusuri care ne pot provoca răceli, gripă, gastroenterită sau boli sezoniere.

Pentru a evita îmbolnăvirea este foarte important să ne fortifiem sistemul imunitar, iar una dintre cele mai bune modalități de a-l ajuta să fie mai puternic o reprezintă alimentația potrivită – anumiți nutrienți sunt vitali pentru o funcționare imună sănătoasă.

Este necesar să consumăm cât mai multe alimente bogate  în vitamine și minerale atunci când suntem bolnavi, dar este la fel de necesar să le consumăm și atunci când suntem sănătoși – permitem astfel sistemului nostru imunitar să fie mai bine pregatit în cazul în care vine în contact cu virusuri sau bacterii.

Așadar este extrem de important să avem alimentele potrivite în farfurie, iar noi îți sugerăm 10 pe care să  le incluzi cât mai des în meniul tău.

  1. Citricele

Odată cu venirea toamnei, planifică o cură de citrice. Bogate în vitamina C, ele ne ajută să absorbim fierul pe care îl consumăm din legume. În plus, prin proprietățile lor anti-oxidante stimulează producția de interferon, o moleculă capabilă să distrugă microbii. Aceeași vitamină C alungă oboseala, protejează celulele albe din sânge de oxidare, previne răceala obișnuită și ajută la scăderea duratei și severității unei gripe deja instalate.

Așadar dimineața, formează-ți un obicei in a-ți pregăti un suc de lămâie sau de portocală pentru micul dejun,. Te menține în formă și te tonifică.

  1. Ardeiul gras roșu

Pentru persoanele care încearcă să evite zahărul din fructe, ardeiul gras roșu este opțiunea ideală – conține de aproape 3 ori mai multă vitamina C decât o portocală. Adaugă câteva felii într-o salată, amestecă-le cu alte legume, sunt o sursă excelentă alternativă de vitamina C pentru combaterea răcelii. În plus, ardeiul gras roșu are un continut ridicat de beta-caroten care ne ajută să ne păstrăm pielea și ochii sănătoși.

  1. Broccoli

Bogat în vitaminele A, C și E, precum și în fibre și mulți alți antioxidanți, broccoli este una dintre cele mai sănătoase legume pe care le putem pune în farfurie. În ceea ce privește întărirea imunității, compușii de sulf existenți în broccoli favorizează creșterea producției de glutation, un antioxidant care atacă radicalii liberi și minimizează daunele potențiale ale acestora.

Pentru a-i păstra toți nutrienții și toate beneficiile intacte, secretul este să gătești broccoli cât mai puțin posibil, iar aburul este cel mai indicat.

  1. Ghimbirul

Condimentează și conferă aromă băuturilor, ceaiurilor, supelor sau mâncărurilor asiatice, dar în același timp calmează durerea de stomac și elimină starea de greață. Iar pentru că inflamația poate afecta răspunsul imun al corpului, ghimbirul este un antiinflamator excelent.

  1. Usturoiul

Indispensabil în orice bucătărie pentru a adăuga aromă preparatelor, usturoiul are, de asemenea, multe beneficii terapeutice, valoarea sa în combaterea infecțiilor fiind recunoscută încă din perioada civilizațiilor timpurii.

Usturoiul conține compuși de sulf – agenți antibacterieni și antivirali – care ajută sistemul imunitar să lupte împotriva germenilor. Totodată crește producția de celule T care luptă împotriva virusurilor și reduce cantitatea de hormoni de stres pe care corpul tău îi produce, ceea ce contribuie la menținerea sistemului imunitar funcțional. Usturoiul conține, de asemenea, antioxidanți care întăresc apărarea naturală a organismului. Nu ezita să îl tai crud și să-l adaugi la salate, pește sau carne.

  1. Chefirul sau iaurtul grecesc

Iaurtul grecesc este plin de probiotice și conține mai multe proteine decât iaurtul obișnuit. Este o sursă excelentă de vitamina D, ajută la reglarea sistemului imunitar și stimulează apărarea naturală a organismului împotriva bolilor.

La rândul său, chefirul este o băutură fermentată care conține culturi vii de bacterii benefice pentru sănătate. Un consum regulat de chefir ajută la reducerea inflamației.

Încercă să introduci în alimentație iaurturi simple, mai degrabă decât cele aromate și cu zahăr adăugat. Poți îndulci iaurtul simplu cu fructe sănătoase și puțină miere.

  1. Afinele

Toate tipurile de fructe de pădure sunt recomandate, dar afinele sunt pe primul loc datorită unui flavonoid pe care-l conțin numit antocianina (culoarea lor este dată de acest compus), care joacă un rol important în sistemul imunitar de apărare al căilor respiratorii și care ajută la tratarea și prevenirea răcelii. Aceste fructe de pădure mici sunt bogate în vitamina C, potasiu și alte vitamine, au proprietăți antiinflamatorii, previn bolile, iar caracteristicile lor antioxidante au capacitatea de a ne stimula sistemul imunitar.

Consumă afine mai ales în sezonul rece – în smoothie, în musli sau ca o mică gustare între două mese.

  1. Turmericul

Este mai mult decât un simplu condiment. Conține un compus antiinflamator puternic numit curcumină (care îi conferă culoarea galben-portocalie vibrantă.) Curcumina activează producția de celule T, care sunt principalele celule care luptă pentru sănătatea sistemului imunitar. Totodată turmericul are și efecte antioxidante.

  1. Ceaiul verde

Nu este doar unul dintre cele mai bune ceaiuri recomandate pentru scăderea în greutate, ci este și una dintre cele mai bune surse pentru combaterea răcelii. Catechina antioxidantă din ceaiul verde este cunoscută ca fiind un puternic antibacterian și antiviral care distruge bacteriile specifice răcerilor și virusului gripal.

Acest ceai este plin de antioxidanți care îmbunătățesc funcția sistemului imunitar. De asemenea, conține aminoacizi care ajută la producerea de compuși care combat germenii din celulele T, ceea ce reduce inflamația din organism și, respectiv, infecțiile.

Ceaiul verde poate fi consumat fierbinte, rece sau sub formă de pulbere de matcha. Pentru a-ți întări apărarea naturală și a deveni mai rezistent la agresiunile factorilor externi, hidratează-te cu acest ceai.

  1. Supa de pui

Nu degeaba i se spune penicilina bunicii. Supa de pui este un aliment esențial pentru supraviețuirea in sezonul rece. Această supă calmează inflamația din căile respiratorii superioare care se formează atunci când dezvolți o răceală. Supa de pui ajută la ameliorarea congestiei nazale și oferă, de asemenea, proteine care te vor menține hidratat.

Pe lângă consumul acestor alimente, apa are o mare importanță, indiferent dacă încerci să previi îmbolnăvirea sau te lupți deja cu o răceală. Pe măsură ce nevoia de lichide a corpului nostru crește atunci când luptăm împotriva unei infecții, consumul suplimentar cu încă două căni de apă pe lângă necesarul minim zilnic, favorizează regenerarea celulelor limfatice care depun eforturi pentru creșterea imunității.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

I accept the Privacy Policy